De coördinatoren voor Woonpunt: Rohalt Keller van Coen Hagedoorn en Jos Schevers van GRAUSBOUW
Onze klantvriendelijke aannemers
Als Woonpunt mikken we op een hogere klanttevredenheid. Maar dat kunnen we niet alleen. Want 90% van de onderhoudswerkzaamheden wordt uitgevoerd door aannemers. Daarom hebben we onze vaste aannemers uitgedaagd te bewijzen dat ze nog bij ons passen. Het gevolg? Twee aannemers zijn vervangen door nieuwe: GRAUSBOUW en Coen Hagedoorn.
‘Woonpunt wil een hogere klanttevredenheid’, begint Marcel Salobir. Hij is contractmanager bij Woonpunt. ‘Daarvoor hebben we ook gekeken naar het onderhoud. We vroegen ons af op welke manier we dit beter konden organiseren. Om te leren van anderen, gingen we op werkbezoek bij collega corporaties in Limburg en Dordrecht. Al snel werd duidelijk dat één ding voor ons als een paal boven water stond: we willen alleen samenwerken met aannemers die hetzelfde denken als wij als het gaat om klantgerichtheid. Vandaar dat we alle contracten opgezegd hebben en met bestaande en nieuwe aannemers in gesprek gingen.’
Huurders vanaf het eerste telefoontje helpen
Hij gaat verder: ‘Daarop hebben we aannemers bevraagd die hun sporen verdiend hebben op het gebied van renovatie en onderhoud voor woningcorporaties. Hoe communiceren ze met klanten? Hoe meten ze klanttevredenheid? En op welke manier sturen ze op de kwaliteit van hun dienstverlening en van hun medewerkers? Sluit de manier van werken aan op die van Woonpunt? Kunnen we onze computersystemen koppelen zodat we sneller kunnen werken? Dat soort vragen stelden we om zeker te weten dat we met de juiste partijen in zee gingen. Uiteindelijk viel onze keuze op twee gebiedsaannemers met wie we voorheen ook al werkten: Houben en De Groen. Daarnaast selecteerden we GRAUSBOUW en Coen Hagedoorn als nieuwe partners.’
Training gastvrijheid
GRAUSBOUW verzorgt het onderhoud en de renovatie voor grote opdrachtgevers in Zuid-Limburg, hun werkgebied voor Woonpunt is voornamelijk Hoensbroek en Heerlen. Directeur René Vanhommerig: ‘We zijn verheugd over deze samenwerking met Woonpunt en hebben het gevoel dat het een groot succes gaat worden. Een goede relatie op alle niveaus is daarbij belangrijk. Alleen dan krijg je eenduidige communicatie richting huurders. Dat is een voorwaarde om werkzaamheden van Woonpunt over te nemen, zodat huurders al bij het eerste telefoontje geholpen worden. Net als bij Woonpunt, staat klantgerichtheid bij ons hoog in het vaandel. Daarom volgen al onze medewerkers een hospitality training aan de Hoge Hotelschool om van de horeca te leren hoe je mensen een prettig gevoel kunt geven.’
Eén keer bellen voor meer klussen
Met 22 vestigingen en ruim 550 medewerkers is ook Coen Hagedoorn gespecialiseerd in onderhoud. ‘We zijn lokaal gevestigd, werken met mensen uit de regio en zijn betrokken bij de wijken waarin we werken’, zegt Rohalt Keller, bedrijfsleider Limburg. ‘Verder vinden we het belangrijk om de lijnen kort te houden en afspraken af te stemmen op de agenda van huurders. Naast specialisten hebben we ook allround vakmensen in dienst: een timmerman die elektroproblemen oplost of een stukadoor die een keukenkastje repareert. Met als voordeel dat deze werkzaamheden in één keer uitgevoerd kunnen worden. Onze monteurs leggen achteraf uit wat ze precies gerepareerd hebben. Want onze jongens gaan pas tevreden naar huis als het probleem van een huurder is opgelost.’
Huurders aan het woord
De twee nieuwe gebiedsaannemers zijn op 1 februari begonnen. Marcel: ‘Tegelijkertijd zijn we samen met de aannemers een project gestart om onze manier van werken beter en sneller te maken. En nog nauwkeuriger af te stemmen op de wensen van onze klanten. Ook dat project doen we samen met onze vier gebiedsaannemers. Zo interviewen we bijvoorbeeld vertrokken huurders om te vragen waar ze tegenaan liepen. Het doel is om samen zoveel mogelijk goede ideeën op te halen en dingen te proberen. Dat stelt ons in staat onze dienstverlening steeds te blijven verbeteren.’
Datum: 12 maart 2019